Als een familielid of goede vriend om hulp vraagt, wil je natuurlijk graag helpen. Maar van je bereidheid om te helpen, proberen oplichters te profiteren. Via WhatsApp of andere sociale media doen ze zich voor als een bekende en vragen je om geld.
Je ontvangt een WhatsApp van een vriend of familielid die dringend financiële hulp nodig heeft. Vaak via een voor jou onbekend telefoonnummer, maar de profielfoto kan kloppen. Deze persoon zegt bijvoorbeeld vast te zitten in het buitenland en is geld, papieren én telefoon kwijt. Of de telefoon is per ongeluk in de wasmachine gedaan of in de wc gevallen.
Deze ‘bekende’ kan niet in de ABN AMRO app en vraagt je om een rekening voor te schieten die snel betaald moet worden. Als je hieraan meewerkt, volgt er vaak een tweede verzoek. De echte bekende weet nergens van. Deze vorm van fraude wordt ook wel vriend-in-noodfraude genoemd.
Let op: criminelen lezen zich soms in via sociale media om mensen goed te imiteren. Van actuele gebeurtenissen tot gekopieerd taalgebruik en stemfragmenten.
Heb je te maken gehad met fraude? Dan raden we je aan om eerst aangifte te doen bij de politie. Als de oplichter al bekend is bij de politie, delen wij de naam- en adresgegevens met je. Zo kun je zelf eventueel juridische stappen nemen om je geld terug te krijgen.
Heb je al aangifte gedaan en zoek je de naam- en adresgegevens van een oplichter? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.
Wanneer je het telefoonnummer van de fraudeur aan WhatsApp meldt, blokkeren zij dit nummer (na onderzoek of de melding terecht is). Zo help je te voorkomen dat andere mensen worden opgelicht. Wil je de inhoud van het chatgesprek bewaren, bijvoorbeeld voor een aangifte? Maak dan eerst een schermafdruk, voordat je onderstaande stappen doorloopt.
Op je eigen mobiele telefoon kunnen bovenstaande stappen iets afwijken.
Maak een WhatsApp-account extra veilig en houd ongewenste gebruikers op afstand met tweestapsverificatie.