Oplichting via de telefoon
Wat oplichters vaak doen
Oplichters doen alsof ze van je bank zijn. De nepbankmedewerker zegt dat er een probleem is met je betaalrekening. Bijvoorbeeld dat deze gehackt is of dat er verdachte transacties te zien zijn. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter je ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. Oplichters kunnen erg overtuigend zijn omdat ze doen alsof ze veel over je weten. Deze gegevens hebben ze vaak verkregen via datalekken of door phishing. Vertrouw je het niet? Geef geen gegevens door, maak geen geld over en meld het verdachte gesprek aan ons.
Tips om te controleren of het telefoontje echt of nep is
- Wij vragen je nooit om geld over te boeken:
Ook niet naar een zogenaamde ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet. - Wij zetten je nooit onder druk om zo snel mogelijk te handelen:
Bij vermoeden van fraude hebben we namelijk zelf de mogelijkheid om je rekening te blokkeren als dat nodig is. - Geef nooit zomaar persoonlijke gegevens door via de telefoon:
Je weet niet wie er aan de andere kant van de lijn is. Geef dus nooit persoonlijke gegevens of je beveiligingscodes door via de telefoon. - Vraag bij twijfel om een Gesprek Check:
Twijfel je over wie je aan de telefoon hebt? Als wij je bellen, kun je vragen om een Gesprek Check. Zo weet je met wie je belt en kun je fraude voorkomen. Het werkt zo:
1. Vraag om een Gesprek Check
2. De medewerker stuurt je een bericht in de ABN AMRO app of Internet Bankieren
3. Log in in je ABN AMRO app of Internet Bankieren
4. Je ziet direct het bericht: 'Je praat met een adviseur van ABN AMRO'
5. Je kunt veilig en vertrouwd doorgaan met het gesprek
Krijg ik mijn geld terug bij oplichting?
Heb je zelf geld overgeboekt, maar blijkt later dat je bent opgelicht? Omdat je zelf de betaalopdracht hebt gedaan, zijn banken niet verplicht de financiële schade te vergoeden. Toch hebben de banken besloten dat zij klanten die in het verleden slachtoffer zijn geworden van bankhelpdeskfraude, onder bepaalde voorwaarden, een schadevergoeding aanbieden. Een van die voorwaarden is, dat het slachtoffer aangifte heeft gedaan bij de politie. Ben je slachtoffer van bankhelpdeskfraude en wil je weten of je recht hebt op een vergoeding? Laat ons weten wat er aan de hand is, dan gaan we je helpen.