Javascript is required
Techniek

Zo krijgt Van Wijnen Gen Z’ers naar de bouw

Woningnood, energie- en materialentransitie, uitstootreductie en een tekort aan bouwlocaties: de bouwsector staat voor een aantal gigantische uitdagingen. Daarbovenop wordt het steeds moeilijker om nieuwe collega’s te vinden. Vooral specialistische rollen – zoals calculator of timmerman – zijn lastig in te vullen, merken ze bij bouwbedrijf Van Wijnen. Mede daarom richten ze veel van hun pijlen op de jongsten op de arbeidsmarkt: Gen Z.

Een groep die vraagt om een compleet andere boodschap en aanpak dan zijn voorgangers. HR-directeur Tahlvik Leung en campusrecruiter Mattias Voshol vertellen hoe ze die unieke generatie op de bouwplaats weten te krijgen.

Blik op Generatie Z met praktische opleiding

Dit artikel hoort bij een onderzoek van ABN AMRO naar de jongste generatie op de arbeidsmarkt: Generatie Z, geboren tussen 1997 en 2012. In ons onderzoek richten we ons specifiek op degenen met een praktische opleiding. Wat vinden zij belangrijk in hun werk en wat zoeken ze in een werkgever? De boodschap die uit ons rapport komt rollen is helder. Praktisch geschoolde Gen Z’ers willen vooral:

  1. Duidelijkheid over salaris en contractvorm
  2. Weten welk concreet werk ze gaan doen en hoe ze kunnen groeien
  3. Dat de basis op orde is: goede spullen en vakkundige begeleiding

Benieuwd naar onze volledige analyse? Lees hier het complete rapport ‘Wat praktisch opgeleide Gen Z’ers echt willen’

Meer grijs dan groen

Het is een immense en groeiende opgave voor organisaties, met name waar veel praktisch geschoolde mensen werken: vergrijzing. Kennis en ervaring die tientallen jaren lang zorgvuldig is opgebouwd, dreigt in korte tijd te verdwijnen als oudere medewerkers met pensioen gaan. ‘Ook wij hebben een grote groep collega’s die binnenkort met pensioen gaat’, begint Mattias. ‘Een flinke uitstroom, terwijl het moeilijk is om nieuwe talenten te vinden. Helemaal voor bepaalde rollen: zo hebben wij een groot tekort aan timmermannen, en calculatoren – zij bepalen de kostprijs van onze projecten. Terwijl die vakmensen echt en snel nodig zijn om zo veel mogelijk deskundigheid van oudere collega’s binnenboord te houden.’

Impact maakt het verschil

‘Toch moeten we het probleem niet groter maken dan het is’, vult Tahlvik aan. ‘De laatste drie jaar hebben we zo’n duizend mensen aangenomen. Er is schaarste, maar het lukt echt wel om mensen te vinden – als je maar een aantrekkelijk verhaal hebt. Wij kunnen uitdagend werk met maatschappelijke impact bieden. Er is een enorm tekort aan woningen en wij hebben daar een oplossing voor, vooral in het betaalbare segment. Dat verhaal resoneert, juíst bij jongere generaties. In ons personeelsbestand zien we dat terug: van onze mensen op de bouwplaats is 6 procent Gen Z.’

“Vaklui op de bouwplaats hebben het liefst dat een ervaren collega zich over ze ontfermt.”

Tahlvik Leung

HR-directeur bij Van Wijnen

Trots op vakmanschap

‘Uitdaging, begeleiding en maatschappelijke impact’, somt Tahlvik op wat de jongste collega’s belangrijk vinden. ‘Vaklui op de bouwplaats hebben het liefst dat een ervaren collega zich over ze ontfermt. Dat ze alle ruimte krijgen om te leren en fouten te maken. Daarnaast willen ze graag mooi werk doen, bijdragen aan iets waar ze trots op zijn. Uit Leeuwarden komen en meebouwen aan het nieuwe Kooi Stadion van Cambuur – dat is prachtig, elke keer dat je erlangs rijdt weer.’

Bouwplaats en kantoor: compleet andere werelden

Tijdens recruitmentevenementen merkt Mattias een duidelijk verschil tussen praktisch en theoretisch geschoolde werkzoekenden. ‘Die laatste groep vraagt al snel naar ambities en duurzaamheidsdoelen – met name in de grote steden. Mbo’ers hebben meer aandacht voor het sociale, zoals sportactiviteiten en vrijdagmiddagborrels. Je brengt toch veel tijd met elkaar door op de bouwplaats, dan is het fijn als je collega’s ook je vrienden zijn. Daarom bieden we naast het werk veel sociale activiteiten aan: feesten en borrels, maar ook sporttoernooien bijvoorbeeld.’

Tahlvik vult aan: ‘Dat verschil zien we ook terug bij onze mensen: op kantoor vinden ze purpose en het grotere plaatje belangrijk, de vaklieden willen gewoon dat alles goed geregeld is. Een leuk team, mooi werk, goeie spullen en een aardige beloning. En ten slotte een ander interessant verschil: op kantoor vinden ze dat leidinggevenden empathisch moeten zijn, terwijl vaklui gewoon goed met hun uitvoerder willen kunnen opschieten.’

“Vergeet purpose: Gen Z’ers in de bouw willen gewoon mooi werk en een leuk team.”

Tahlvik Leung

HR-directeur bij Van Wijnen

Minder onderweg, meer thuis

‘We merken wel dat Generatie Z minder bereid is om ver te reizen naar werk’, zegt Tahlvik. ‘Dat is echt anders dan bij oudere generaties – óók toen die jonger waren. Nu willen de jongste collega’s zo veel mogelijk tijd thuis doorbrengen, en dus minder in de auto of trein zitten. Daarnaast zullen toegenomen reiskosten en files een rol spelen. De woon-werkafstand is wel een thema geworden. Voor ons scheelt het gelukkig dat we een landelijke dekking hebben: daardoor is er altijd wel een locatie bij onze mensen in de buurt.’

Ruimte voor ontwikkeling

Van Wijnen heeft al een hoop geleerd over de wensen en behoeften van Generatie Z. ‘Maar, we moeten ze nog beter leren kennen. Ontdekken wat hun push- en pullfactoren zijn’, aldus Mattias. Tahlvik: ‘Uiteindelijk zijn zij onmisbaar voor ons bedrijf, dus we moeten alles op alles zetten om de jongste generatie aan te spreken. Ze binnenhalen is één, maar ze moeten daarna ook nog worden opgeleid tot vakmensen. Dat vraagt om een investering van ons, maar óók Generaties X en Y dragen daaraan bij: zij begeleiden die jongere collega’s dagelijks. Wij geven iedereen daarom de ruimte om zich op eigen tempo te ontwikkelen en nieuwe dingen te leren. En ondertussen blijven we intern én extern benadrukken hoe prachtig ons werk is. Echt vakmanschap, dat verdient zó veel trots en waardering.’

Praktijkgeschoolde Gen Z’ers boeien, binnenhalen en behouden? Dit zijn de tips van Van Wijnen:

  • Bied een aansprekend verhaal, voldoende uitdaging en mooi werk.
  • Zorg voor goede arbeids- en randvoorwaarden: van salaris en werkspullen tot cultuur.
  • Maak geen onderscheid tussen stagevergoedingen tussen praktisch en theoretisch opgeleide studenten.
  • Zoek niet naar specialistische vaklui, maar richt je op specifieke vaardigheden of persoonlijkheden en leidt die zelf op.
  • Leg meer nadruk op gezellige teamsfeer dan op purpose en duurzaamheidsambities.
  • Organiseer genoeg sociale activiteiten buiten het werk.

Lees verder in de bouwsector

De Nederlandse bouwsector behoorde de afgelopen jaren tot een van de best presterende sectoren, ondanks verschillende uitdagingen waar de sector mee te maken heeft. Voorbeelden zijn het stikstof-dossier, de forse prijsverhogingen van energie en bouwmaterialen en ook de personeelstekorten. Gedreven door trends, innovaties en wet- en regelgeving groeit de relevantie van thema’s als duurzaamheid en milieu-impact en zoekt de sector zijn weg naar een nieuw evenwicht.

Bekijk alle artikelen

Lees ook

Een gezonde groei in de bouwsector

Wij helpen jouw dromen en ambities waar te maken. Ontdek onze mogelijkheden en zoek de financiering die bij jou past. Vraag direct online aan of maak een afspraak met een adviseur.

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden