
GGZ Online behandelt psychische problemen volledig digitaal
Is het volledig online behandelen van patiënten met complexe psychiatrische problematiek onpersoonlijk? “Onze patiënten vinden juist dat er heel warm contact is”, aldus Alex Roomer, manager bedrijfsvoering van zorginstelling GGZ Online. Een kijkje in de keuken laat zien dat het mogelijk is om in de gespecialiseerde GGZ voldoende personeel, behapbare wachttijden en een korte behandelingsduur te hebben.
Alex Roomer heeft al meer dan 25 jaar ervaring binnen de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) en werkt momenteel als manager bij GGZ Online. Roomer vertelt ons over alle mogelijkheden van volledig digitale zorg: “Van de gesprekken tussen behandelaar en patiënt die plaatsvinden via videobeldiensten en de koffiemomenten tussen collega’s, tot tools als virtual reality-brillen die patiënten kunnen helpen: werkelijk alles gaat digitaal.”
GGZ Online biedt volledig digitale zorg aan patiënten binnen de gespecialiseerde GGZ. Bij GGZ Online komt een brede afspiegeling van complexe psychiatrische problematiek aan bod. Dat varieert van angst- en dwangstoornissen en depressies tot complexe trauma’s met PTSS-klachten.
GGZ Online opereert als de digitale polikliniek van GGZ Centraal en heeft sinds de oprichting in 2020 een enorme groei doorgemaakt. In 2020 begon de dienst met 320 patiënten, in 2025 zijn dat er 1200 en in 2026 verwacht GGZ Online 1800 patiënten te kunnen behandelen. Het concept? Relatief korte, maar hoog intensieve behandeltrajecten waarbij de patiënt hulp krijgt van diverse professionals uit een multidisciplinair team.
Behandeling bij GGZ Online leidt tot verminderde klachten
In een tijdsbestek van maximaal drie maanden krijgt de patiënt meerdere keren per week intensieve zorg via een videobeldienst. De patiënt en zorgverlener maken gezamenlijk een besluit over het behandelplan dat de patiënt zal doorlopen. Vervolgens kijken professionals uit meerdere specialismen mee naar verschillende facetten van de klachten. Zo zit in het basisbehandelteam een GZ-psycholoog, masterpsycholoog en verpleegkundige. Een verpleegkundige denkt bijvoorbeeld mee over de leefstijl- en gedragsverandering. Waar nodig krijgt de patiënt extra hulp van bijvoorbeeld een psychiater, cognitief gedragswerker of ervaringsdeskundige. Roomer licht toe: “Het behandeltraject is relatief kort, maar door de intensiteit van de afspraken en de veelzijdigheid van het behandelplan, is het effectief om klachten te verminderen.”
Zo blijkt dat, ondanks de complexiteit van de klachten, 55 procent van de patiënten van GGZ Online volledig herstelt, gemeten met de Outcome Questionnaire 45 (OQ-45). Ongeveer 37 procent heeft na behandeling minder intensieve klachten en kan doorgaan met minder intensieve zorg. Verder is de patiënttevredenheid hoger dan het landelijke gemiddelde, met een gemiddelde score van 8,7. De belangrijkste winst ligt in de korte behandelduur. De behandeling bij GGZ Online is vier tot vijf keer sneller dan die bij een vergelijkbare patiëntengroep in de reguliere poliklinieken met face-to-face contact. Roomer benadrukt: “Voor de patiënt betekent dit zowel gezondheidswinst als de mogelijkheid om weer sneller deel te nemen aan de maatschappij.”
“Met digitale zorg, innovatieve hulpmiddelen en voldoende personeel kunnen we de wachttijden en kosten laag houden”, aldus Roomer. “Bij ons duurt het ongeveer twee tot drie weken tot de intake en drie tot vier weken voordat de behandeling kan starten. We willen de totale wachttijd zelfs terugbrengen tot twee weken.” Dit is uitzonderlijk kort, aangezien de gemiddelde wachttijd voor de fysieke gespecialiseerde GGZ bijna 21 weken is.
Digitale zorg werkt goed voor patiënten en zorgverleners
Veel patiënten vinden het een uitkomst om de sessies online te doen. Zeker met een hoge frequentie van afspraken van vaak meerdere keren per week, is het prettig dat een patiënt niet naar een locatie hoeft af te reizen en direct na de behandeling thuis kan uitrusten. Dat GGZ Online volledig digitaal opereert, is ook van grote toegevoegde waarde voor regio’s met grote personeelstekorten in de GGZ. GGZ Online is immers niet locatiegebonden en staat dus open voor patiënten uit alle regio’s.
Natuurlijk is er ook een groep voor wie digitale zorg om bepaalde redenen niet passend is. Zo hebben patiënten met een eetstoornis of een verslaving een langer zorgtraject nodig dan GGZ Online op dit moment biedt. Ook zullen er altijd mensen zijn die face-to-face behandelingen willen en nodig hebben. Roomer benadrukt: “Het is niet het een of het ander; het is juist goed dat de behandeling zowel face-to-face als online beschikbaar is.”
GGZ Online biedt flexibiliteit bij werken en wonen
De digitale formule van GGZ Online weet ook personeel aan te trekken en te behouden in een krappe arbeidsmarkt. Het verlenen van volledig digitale zorg biedt werknemers flexibiliteit in hun planning. Het personeel staat vrij om zelf hun afspraken in te plannen en is niet gebonden aan de gebruikelijke werkdag van 9 tot 5. Roomer licht toe: “Het is mogelijk voor een collega om ‘s ochtends een rondje te hardlopen en ‘s avonds een patiënt afspraak in te plannen.”
Daarnaast werkt zo’n 30 procent van het personeel vanuit het buitenland, bijvoorbeeld als digital nomad vanuit een zonnig land, hun bootje of camper. Het is zelfs mogelijk om voltijd in het buitenland te wonen en tegelijkertijd in dienst te zijn. Er zijn dus ook behandelaren die naast Nederlands en Engels een andere taal spreken, wat de toegankelijkheid voor patiënten met een andere achtergrond vergroot.
Innovatie doorbreekt het conventionele behandelpatroon
De onlinegesprekken tussen de behandelaar en patiënt zijn de basis voor de zorg die GGZ Online levert. In aanvulling daarop biedt de organisatie innovatieve hulpmiddelen en applicaties aan die bijdragen aan herstel. Dit betreft bijvoorbeeld virtual reality-brillen voor Exposure Therapy (VRET) om mensen te helpen angststoornissen te overwinnen, of e-learnings over hoe iemand zijn slaaphygiëne en daarmee slaapkwaliteit kan verbeteren. Of de slaapknuffelrobot die zachtjes op en neer ademt en rustgevende geluiden afspeelt en daarmee de patiënt helpt om ontspannen en slapen. Roomer licht toe: “De combinatie tussen het intensieve contact, de beschikbare tools en het multidisciplinaire team zorgt ervoor dat er een holistische benadering is om de patiënt te behandelen. Dit draagt bij aan het verminderen van klachten in een korte tijd.”
Omdat GGZ Online geen fysieke locatie heeft, liggen de kosten relatief laag. Dit houdt in dat er geen verbouwingen of duurzaamheidsinvesteringen gedaan hoeven te worden. Daarnaast maakt GGZ Online gebruik van AI-tools voor spraakgestuurd rapporteren, die ingezet kunnen worden voor intakeverslagen en rapportages. Hierdoor hoeven zorgverleners minder tijd te besteden aan administratieve taken, wat meer tijd voor de patiënten geeft.
Wees niet huiverig, maar omarm juist digitale zorg
Bij digitale zorg blijft het gevoel van persoonlijk contact leven. Roomer: “Onze patiënten hebben fijne ervaringen met onze behandelaren. Het intensieve contact geeft de patiënt het gevoel dat ze gehoord en gezien worden.” Roomer, die al decennialang ervaring heeft binnen de GGZ, ziet bij GGZ Online een belangrijke les die waardevol kan zijn voor andere zorginstellingen: “Blijf continu in gesprek over wat er allemaal mogelijk is, en deel dit met elkaar. Er kan zoveel meer dan mensen denken.”
Ontdek meer verhalen van ondernemers
Overweegt u een eigen onderneming, staat u aan de rand van het opstartproces of wilt u eens een kijkje nemen in de keuken van een ander? Duik in onze ondernemersverhalen en haal inspiratie en tips uit de ervaringen die ondernemers delen.
Lees verder in de sector Zorg
In de komende jaren verandert de sector om meer zorg te kunnen leveren met minder middelen. De vraag naar zorg neemt verder toe door vergrijzing terwijl nauwelijks meer zorgpersoneel aangetrokken kan worden. Innovatie en samenwerking maken het werk makkelijker en leuker, waardoor de zorgverlening houdbaar en van hoge kwaliteit blijft.