Javascript is required

Duurzame supermarkt met warmtepompen en vogelkasten

Duurzame supermarket met warmtepompen en vogelkasten

Leussink Retail Groep heeft begin maart in Goor het meest duurzame supermarktpand van West-Europa geopend. "Als ondernemersfamilie willen we de regio graag beter achterlaten dan we die aantroffen", zegt directeur Niek Leussink die het bedrijf samen met broer Tijn als vierde generatie leidt.

Het bedrijf is in 1887 gestart in Haaksbergen en heeft inmiddels zeven Jumbo-supermarkten in de Achterhoek en Twente waarin Gall & Gall's en Etos-drogisterijen zijn gevestigd. Daarnaast heeft Leussink Retail Groep een evenemententak voor pop-up festivalsupermarkten en drijft het restaurant 'De Kornuiten' in Haaksbergen. Inmiddels werken bij de onderneming meer dan 1200 personeelsleden die ruim 100 miljoen euro omzet maken.

Waarom een duurzaam pand bouwen in Goor?

"In Haaksbergen waren we ooit begonnen met het terugwinnen van warmte vanuit onze koelingen en door dertig zonnepanelen op het dak van de supermarkt te plaatsen. Bij een renovatie van onze supermarkt in Aalten konden we al 460 panelen kwijt. En in Goor kwam dit allemaal samen.

"Dat werkt verslavend, en aangezien we altijd willen winnen werd het onze ambitie om het meest duurzame supermarktpand te bouwen in Goor"

In eerste instantie was esthetiek het uitgangspunt bij nieuwbouw en renovaties. Het moest altijd mooier en beter, maar door de opgedane ervaring kwamen we tot het besef dat er meer uit te halen viel en dat schoonheid samen kan gaan met duurzaam bouwen. Dat werkt verslavend, en aangezien we altijd willen winnen werd het onze ambitie om het meest duurzame supermarktpand te bouwen in Goor. De gemeente Goor heeft een heftig verleden met asbest en wilde nu een positieve en op duurzaamheid gerichte rol spelen. Zij hebben onze ambitie versneld. Dit alles konden we niet vermoeden toen we tien jaar geleden begonnen met de plannen voor de oude gemeentewerf achter onze oude supermarkt."

Wat maakt het pand zo duurzaam?

"We wilden gaan voor de hoogst haalbare Breaam-certificering, de standaard waar duurzaamheid centraal staat. Hierbij wordt de bouw of renovatie getoetst op negen duurzame onderdelen die verder gaan dan alleen energie besparen, zoals recycling, afvalverwerking, duurzaam transport en ecologie. Het pand is gebouwd van duurzame en energiebesparende bouwmaterialen en FSC-gecertificeerd hout en de gevelpanelen en het staal van de oude supermarkt zijn hergebruikt. De winkel kent een materialenpaspoort voor later hergebruik. De omgeving is eco-vriendelijk ingericht met insecten-, vleermuizen- en vogelkasten. Breeam heeft een 'outstanding score' vanaf 85 punten. Wij hebben een totale Breeam-ontwerpscore van bijna 91 punten. Dat is de hoogste classificatie 'outstanding'. Goor is nu de meest duurzame supermarkt van West-Europa en we hebben een nieuwe standaard in deze regio neergezet. Daar zijn we heel trots op."

"Wij hebben een totale Breeam-ontwerpscore van bijna 91 punten. Dat is de hoogste classificatie 'outstanding'"

En is het energiezuinig?

"Jazeker. Op ons met sedumplantjes bedekte dak liggen 360 zonnepanelen. De winkel wordt opgewarmd door vrijgekomen warmte van de koel- en vriesschappen en waar nodig bij verwarmd door een warmtepomp, zodat het pand gasloos is. Het pand is ingedeeld in vijftien secties die we qua licht en verwarming fijnmazig kunnen uitmeten, zodat we gericht energie kunnen besparen in een constant klimaat. Extra dakramen en de enorme glazenpui zorgen voor meer daglicht in de winkel. Voor onze laadpalen op de parkeerplaats kopen we groene stroom bij."

Wat is jullie betrokkenheid met de streek?

"Als ondernemersfamilie zijn we trots op deze regio. En die willen we beter achterlaten dan we die aantroffen. Als familiebedrijf richten we ons op continuïteit en de volgende generaties. En daar hoort ook duurzaam vastgoed bij, want we zitten hier voor de langere termijnen en doen dat met klanten en de regio.

"Duurzaam en circulair bouwen maakt het bedrijf consistenter en flexibeler"

Met deze winkel hebben we een sociale rol met zo'n 20.000 bezoekers per week. Duurzaam en circulair bouwen maakt het bedrijf consistenter en flexibeler. Een technisch voorbeeld hiervan is dat we de verdieping met personeelsruimte eruit kunnen halen en het pand een andere functie geven. Niemand weet hoe de supermarkt er over twintig jaar uit ziet."

Wat hebben jullie anders gedaan dan voorheen?

"We hadden al ervaring met verbouwen, maar in Goor hebben we ruim van tevoren en duidelijk onze ambities kenbaar gemaakt. Het grote verschil is dat we dit bewuster, logischer en volledig geïntegreerd hebben gedaan. Dit doe je uiteindelijk met een heel team van eigen mensen, de duurzaamheidadviseurs, de gemeente, de aannemer, het Jumbo-afbouwteam met wel twintig partijen en de bank. Dat maakt het best complex en vereist dat dat je vooraf goed moet nadenken over hoe het beter kan; welke voordelen levert een bepaald iets op en durven we af te wijken van de standaarden? De flexibiliteit en wil van het hele team om het te doen slagen was cruciaal. De vaststelling van de plannen was uiteindelijk ook een positief hamerstuk in de raad. De afstemming en timing van de diverse fases vereist continue coördinatie. Normaal gesproken ben je met de bouw van een nieuw pand één jaar dicht. Wij hebben het nieuwe pand erachter gebouwd en de overgang in vier dagen verliep geruisloos. Proefdraaien was niet mogelijk en na vier dagen dicht moest alles klaar zijn. De klant heeft daar niets van gemerkt. Het oude pand is in drie weken afgebroken, nu hebben we drie maanden voor het aanleggen van nieuwe parkeerplekken en plaatsen we groen."

Is duurzaam bouwen kostbaarder?

"Uiteindelijk is de bouw niet veel duurder uitgevallen, maar we moeten de definitieve eindafrekening nog krijgen. Qua bouwmaterialen is het iets duurder geweest, zoals het triple-glas dat we hebben gebruikt. Maar per saldo verwachten we dat de investering nagenoeg gelijk is, omdat er subsidies en rentekorting tegenover staan en vooral voordelen in de exploitatie. Dat betreft zowel de energiebesparing als een hogere weekomzet omdat onze klanten het een mooi pand vinden met een verhaal."

"Maar per saldo verwachten we dat de investering nagenoeg gelijk is, omdat er subsidies en rentekorting tegenover staan en vooral voordelen in de exploitatie"

Hadden jullie het ook gedaan als dit anders was?

"De supermarktbranche is een sterk competitieve markt waar je moet zoeken naar meerwaarde. Het is een winkel met veel verleiding die standaard niet duurder is, maar met meer kwaliteit van bijvoorbeeld ons eigen lokale merk 'Ons Naoberschap'. Dit is onze intensieve samenwerking met meer dan tien streekproducenten die we prominent aanprijzen. Mensen kiezen voor kwaliteit met een goede prijs. Duurzaamheid moet niet haaks staan op de functie, maar juist iets toevoegen voor iedere klant. Dat bleek al uit de eerste weekomzet die hoger was, ondanks alle oude bouwzooi van de oude winkel voor de deur. Daarnaast geeft het ons als ondernemers een goed gevoel dat we iets duurzaams neerzetten. Niet alles is alleen in financiële cijfers uit te drukken."

"Niet alles is alleen in financiële cijfers uit te drukken"

Wat zijn de succesfactoren in dit project geweest?

"De grote succesfactor is uiteindelijk toch de groep specialisten geweest waarmee we werkten. Met hen hebben we zware keuzes moet maken met het vertrouwen dat je in deze mensen hebt. In het proces zijn we geïnspireerd geraakt door allerlei mensen. Zo heeft Fred Bos, senior managing director Commercial Banking Clients van ABN AMRO, ons in Circl extra gestimuleerd om circulair te gaan bouwen. Daar hadden we nog niet echt over nagedacht. Die verschillende inzichten hebben ertoe geleid dat we tot andere keuzes zijn gekomen. Dat is leuker en succesvol gebleken omdat we een gave winkel hebben neergezet waar duurzaamheid en klant bij elkaar komen en elkaar versterken."

Wat wil je andere ondernemers meegeven na dit project?

"Neem duurzaamheid bewust mee bij het maken van keuzes. Doe het niet alleen vanuit financieel oogpunt, wees niet te bang, doe niet te moeilijk en begin gewoon met verduurzamen van je bedrijf. Bij ons was dat door hoe wij altijd ondernemen; klein beginnen en bij succes snel opschakelen. Wacht niet tot er wetten zijn, maar neem duurzaamheid altijd mee."

Ontdek meer verhalen van ondernemers

Overweegt u een eigen onderneming, staat u aan de rand van het opstartproces of wilt u eens een kijkje nemen in de keuken van een ander? Duik in onze ondernemersverhalen en haal inspiratie en tips uit de ervaringen die ondernemers delen.

Ga naar alle ondernemersverhalen

Lees verder in de retailsector

De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.

Bekijk alle artikelen

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden