Na lang wachten komt jouw nieuwe bank eindelijk binnen. Maar als je de bank uitpakt, zie je tot je grote schrik een lelijke kras op de bekleding. Volgens de leverancier is dit je eigen schuld. Hoe kan jouw rechtsbijstandverzekering helpen bij online aankopen?
De tijd dat kopen via internet spannend was, ligt alweer even achter ons. Van kleding tot elektronica; een groot deel van onze aankopen doen we tegenwoordig online. Natuurlijk gaat er ook wel eens iets mis met een levering. Gelukkig is een belletje of mailtje naar de leverancier vaak voldoende om het probleem op te lossen.
Helaas leveren aankopen soms toch nog gedoe op. Bijvoorbeeld wanneer je ontevreden bent over een product dat je hebt besteld en de verkoper niet meewerkt aan het omruilen. Voor je het weet belandt je in een welles-nietes discussie met de leverancier en blijf je zitten met een product waar je niet blij mee bent.
Het is goed om te weten dat je altijd een aantal rechten hebt als je een product koopt. Wanneer je iets koopt, moet je erop kunnen vertrouwen dat je een kwalitatief goed product geleverd krijgt. Hierbij maakt het soms wel verschil of je iets in de winkel hebt gekocht of online.
Wanneer je in de winkel een aankoop doet geldt de regel ‘koop is koop’. Dat betekent dat je niet zomaar terug kunt lopen naar de winkel omdat je toch niet blij bent met de aanschaf.
Bij online verkopen ligt dat anders. Koop je iets via een webshop, dan heb je altijd het recht om het product binnen 14 dagen terug te sturen of om te ruilen. Die 14 dagen heb je altijd. Sommige webshops bieden een aangepaste retourtermijn van soms wel 100 dagen. Dit mag altijd. Korter dan 14 dagen mag nooit. Sommige producten kunnen wel buiten het retourrecht vallen.
Op de website van de verkoper lees je vaak hoe je jouw product kunt retourneren. Iedere webshop is verplicht om een modelformulier herroeping op de website te hebben. Of de kosten voor het terugsturen voor jouw rekening zijn of voor de verkoper hangt af van de algemene voorwaarden. Staat hierin niets beschreven over retourkosten, dan moet de verkoper betalen.
Op ieder product dat je in Nederland koopt, heb je garantie. Je mag er bij een aankoop vanuit gaan dat je een goed en werkend product koopt en de verkoper moet dit kunnen garanderen. Daarom heb je garantie.
Hoe lang de garantieperiode is, hangt af van het type product. Op elektronica heb je bijvoorbeeld 2 jaar fabrieksgarantie, maar op kleding is deze periode korter.
Het mooie van het online shoppen is dat je ook eens over de grens kunt kijken. Heel fijn als je op die manier iets kunt kopen dat in Nederland niet verkrijgbaar is, maar let wel goed op. Bij een aankoop bij een buitenlandse webshop gelden soms de regels uit het land waar het bedrijf gevestigd is.
In de Europese Unie (EU) gelden voor alle landen dezelfde regels bij online aankopen. Koop je een leuk shirt in België of een mooie bank uit Italië? Dan heb je gewoon dezelfde garantie- en retourrechten als bij een Nederlandse webshop.
Het wordt een ander verhaal als je aankopen doet buiten de EU. Bijvoorbeeld in de Verenigde Staten of China. In dat geval gelden voor jou de garantie- en retourrechten van het land waarin de webshop gevestigd is. In veel gevallen zijn deze slechter dan in de EU en is omruilen of retourneren niet eenvoudig.
Zijn jij en de verkoper het niet eens over de levering of het retourneren van een product? Wijs de verkoper dan eerst op jouw rechten, zoals de 14 dagen bedenktijd en garantie. Kom je er niet uit en heb je voordat het conflict ontstond een rechtsbijstandverzekering met de module Consument en Wonen afgesloten? Meld je zaak dan bij ARAG. Zij zullen jouw zaak bekijken en kunnen je adviseren bij en over eventuele vervolgstappen. Er geldt wel altijd een minimaal aankoopbedrag van € 150.
Voor de experts van ARAG is het fijn om zoveel mogelijk documenten te hebben. Op die manier kunnen zij een goed beeld krijgen van het conflict en jouw juridische positie. Zodra je jouw zaak hebt gemeld, moet je een aantal documenten aanleveren. Denk bijvoorbeeld aan de aankoopbon. Als het goed is, heb je al contact gehad met de webshop om het conflict op te lossen. Heb je via e-mail contact gehad? Stuur dan deze e-mails mee met jouw dossier.
Met een rechtsbijstandverzekering ben je verzekerd voor juridische hulp bij een geschil. Een geschil kan onverwachts en altijd ontstaan. Zoals een meningsverschil met je huisbaas, op de werkvloer of in het verkeer. Je bent niet verzekerd bij juridische conflicten die zijn ontstaan vóór de ingangsdatum van de verzekering.